Hjortholm

På Hjortholm tilbyder vi døgnbehandling til børn og unge med tilknytningsforstyrrelser, emotionelle, sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, der har behov for en intensiv og længerevarende behandling.

Behandlingsarbejdet tilrettelægges ud fra den neuroaffektive udviklingspsykologi i miljøterapeutiske rammer.

Vi har plads til 12 børn i alderen 6-18 år, som ved indskrivningen typisk er mellem 6 og 10 år.

Når børn indskrives på Hjortholm, mødes de af omsorgsfulde voksne, en tydelig struktur med forudsigelighed og genkendelige rammer.

De første tre måneder bruger vi på at lære barnet at kende og barnet lærer Hjortholm, strukturen og børn og voksne at kende.

Det er vores erfaring, at vi efter ca. tre måneder er i stand til at lave en neuroaffektiv analyse af barnet, og på baggrund heraf udarbejdes en individuel behandlingsplan.

Hverdagen på Hjortholm

Hjortholm er delt op i to bogrupper, Syd og Nord, hvor vi har plads til 6 børn i hver.

Hvert barn har eget værelse, som de er med til at indrette med ting de har med hjemmefra, samt hvilken farve man gerne vil have på væggen. Ved indskrivningen sørger vi for en seng, hylder, skrivebord og TV. Der er tre badeværelser i hver bo gruppe.

I hver bogruppe er der et stort køkken og en stor stue, som er samlingspunkt for fælles aktiviteter, hvor vi spiller brætspil, ser film, bager, har vores fælles måltider mv. Derudover har vi et fælles spillerum med PS 5, et legerum med legehus, klatrevæg og rutsjebane, samt et krealokale. Vi har også et vaskerum, hvor børnene på sigt lærer at vaske eget tøj.

Aktiviteter

Hjortholm er omgivet af en stor have med bålplads, trampolin, gynger og en cykelbane. Vi er omgivet af park, skov og strand, så vi tager ofte ud i naturen.

Vi har en idrætshal, hvor vi i løbet af ugen laver idræt og andre sjove aktiviteter, og som ugentlig anvendes i behandlingsarbejdet igennem Theraplay inspirerede lege.

Vi har en ugentlig turdag, som tilrettelægges ud fra børnenes ønsker, ligesom vi har en ugentlig svømmehalstur.  

Vi har ligeledes fokus på at børnene lærer om og oplever det samfund, de er en del af, hvorfor vi løbende tilbyder kulturelle oplevelser.